Pecah Berita ...
Loading...

Tips Cantik Sihat di Bulan Ramadan

Setahun berlalu, kini Ramadan menjelma kembali. Biarpun berpuasa, namun itu tidak bermakna semua aktiviti harus tergendala. Ketika bulan puasa ini juga ramai wanita mengaku menghadapi masalah kurang tidur dan kekurangan air dalam tubuh hingga menjejaskan kesihatan dan kecantikan.
Masalah kurang tidur berlaku kerana mereka harus bangun awal pagi untuk menyediakan hidangan sahur dan selalunya tidak akan kembali lelap selepas bersahur. Justeru, ini menyebabkan tubuh dan wajah nampak lesu serta tidak bermaya untuk meneruskan aktiviti seharian.
Namun, jangan jadikan alasan bangun bersahur dan berpuasa menyebabkan anda lesu dan tidak bermaya. Jika bijak mengatur masa, pasti hal ini tidak akan berlaku. Malah, anda juga boleh mendapatkan tidur cukup dan berkualiti kerana ia merupakan salah satu kaedah terbaik untuk mendapatkan wajah yang segar serta kecantikan semula jadi.
Cara Atasi Kurang Tidur
Bangkitkan Suasana
• Bagi anda yang sukar tidur awal, apa kata cuba kaedah ini. Gelapkan sedikit bilik tidur anda atau pilih lampu yang sedikit malap. Pastikan anda menutup tingkap bilik dan rapatkan langsir bagi mengelakkan cahaya luar memasuki bilik.
• Jika jarum jam bercahaya apabila dalam gelap, sebaiknya ditukar dengan jam yang lain untuk sementara waktu. Sedikit cahaya boleh mengganggu tidur anda. Begitu juga dengan pemilihan baju tidur anda. Jangan pilih yang melekat pada tubuh kerana apabila anda berpeluh ia menimbulkan rasa yang kurang nyaman.
• Pastikan juga bunyi jam anda tidak terlalu kuat sehingga menyebabkan anda terkejut lantas terus terjaga. Cara begini akan menyebabkan anda terkejut dan boleh menimbulkan rasa pening kepala. Sebaiknya pilih jam yang berbunyi sederhana tetapi boleh membangunkan anda.
• Selain itu, ketika masuk tidur, pastikan fikiran anda tidak terganggu dengan sesuatu masalah. Biarkan seketika masalah yang mengganggu dan relaks. Tarik nafas dalam-dalam dan pejamkan mata.
Bantal Yang Betul
Pastikan bantal tidur anda sesuai dengan posisi dan tidak salah memilih bantal sehingga membuatkan anda tidak selesa apabila bangun di pagi hari. Bantal yang terlalu tinggi boleh membuat otot leher dan kepala menjadi tegang. Ini menyebabkan aliran darah tersumbat dan anda akan terus terjaga.
Pilih Masa Senaman Yang Sesuai
Jangan melakukan aktiviti berat seperti bersenam sekurang-kurangnya tiga jam sebelum tidur di malam hari. Tidak salah andai anda ingin berolahraga. Sebaiknya lakukan ia sekurang-kurangnya selepas satu jam berbuka dan bukan ketika mahu masuk tidur. Selain memastikan tubuh sentiasa sihat, kualiti tidur juga baik dan dalam masa yang sama berpuasa tanpa sebarang gangguan.
Tips Atasi Kekurangan Air
• Selain masalah kurang tidur, ketika berpuasa juga ramai yang akan menghadapi masalah kekurangan air dalam badan. Ini akan menyebabkan kulit kekeringan sekali gus nampak kusam. Lihat beberapa faktor penyebab masalah tersebut dan kaedah terbaik dalam menghindari kulit kering sepanjang tempoh berpuasa ini.
• Menjilat bibir bukanlah cara untuk mengatasi bibir kering dan pecah-pecah. Sebaliknya ia menyebabkan bibir semakin kering. Justeru, biasakan memakai pelembap bibir setiap tiga jam sekali termasuk sebelum tidur. Cara lain adalah menyapu minyak zaitun.
• Pastikan anda sentiasa membawa bersama pelembap ke mana sahaja anda pergi terutama ketika mengadakan aktiviti luar. Sinaran matahari yang terik ditambah dengan cairan tubuh yang kurang antara penyebab kulit tubuh kering. Sebagai tambahan, pilihlah pelembap yang mengandungi pelindung sinaran matahari atau SPF 15.
• Hindari menggaru kulit yang kering kerana ia boleh menimbulkan masalah jangkitan pada kulit selain mengelakkan daripada kulit bersisik.

Free Counters Jumlah Paparan
 
Toggle Footer